Wednesday, November 4, 2009

Tasik Semberong


Tasik Semberong
Hasil tangkapan (belida and Baung)


Boy and Cukek

Cukek And Ajib


aidil dgn sembilang 15cm

Pada 31.10.2009 aku and the gang palapes ge pancing kat tasik semberong kat dgn air hitam, johor..

2 pm ; ajib kejut aku kate nak ge pancing tak. aku pun ape lg ok je lah. pas2 dia ajk ge senggarang nak beli motor pancing. aku pun dgn rela hatinya siap2 terus ge tak makan...dah sampai sane dia plih motor shimano. aku pun api kan dia sal murah gile kat sne. pada kaki pancing nak bli motor pncing ge lah sane. ajib beli shimano 1 bearing dgn harge 69 je. blik umah terus tkut tak sempat. sampai umah je, ajib mula tayangkan dianya motor. hbs cukek dgn aidil dia tipu kate 160 dia beli.batang pncing 25 je. aku ape lg tolong backup dia lah ... hehehe kne tipu.

4 pm: hujan dh mula trun,bdk palapes pun dah smpai umah. siap2 kul

4.30 pm : dah grak ge sne. tak makan lagi..sampai sne dah 2 buah keta. satu keta sarjen and satu lg keta shapik.. suasana makin panas.dah mula cri port baik. sal sebelum ne diorg dpt ikan belida. dlm otak aku lain lak. nak ikan toman je.belida sal dah pnah aku tumbangkan.ok port dah dpt baik nya. cuma semut je bnyak.

5.30pm semua senjata dah siap dipasang dgn ikan emas nak tgkap ikan belida. aku still ikan toman sal dkt dgn aku ada daun teratai. mmg rumah toman. so diam je tgu je.still tak makan.

12.00 am : cukek dh dpt ikan baung kot, ada abg 2 dah dpt ikan belida. besar gak lah.dlm 4 kg. aku still tak dpt. dia usik je umpan aku. tak pe. ajib dgn cukek dah ge port lain.

3.00 am: cukek dah dpt 3 ekor belida, ajib dpt sekor and aku pun dpt sekor. cukek mase 2 dah senyum smpai ke hidung dah. ajib lagi lah jgn ckp. dah bangge gile sal dia naikkan pkai shimano br dia.cukek dgn ajib dpt baung gak. lg besar dr aidil tangkap setakat ne. tak pe dil mase kau akan dtg. cuma kau kne mandi bunga je.cukek dah tnujk hebat dgn ikatan baru dia. mgkin dia dpt ikan bnyak so dia ajr aku ikanatan baru. yg peliknya. yg aku ikat mcm biasa yg dpt ikan yg dia ikt kan 2 btg pncing aku tak dpt lak. ptus adalah.tak pe cukek kau mng mlm 2.still tak makan.

8.30 am. semua dgn hasil tgkapan msg2. mlm 2 aku dpt tdo jap dlm 2 jam. sal mmber cukek ne dia berdengkur sbelah aku. tak than kwn. join sekali. umpan 3 btg pncing aku hilang kne makan. satu pelampung entah ge mane. ok sesi tgkap gmbar. and kms blik. kne rendah kan dri sal cukek dgn ajib dpt bnyak. so kemas2 blik umah.blik mkan mcm org kebulur.

EXT :(cerita latar belakang pemancing)

1 st : seorg yg berani mnyahut cabaran, dedikasi, peramah. sentiasa ceria. dia mula mancing mase kat poli pd ge pncing kat belakang taman and lombong linggi N.9.kat sna bnyak toman. kat UTHM dia mula pncing kat sungai semberong tngkap ikan baung saiz 3 jari.ada jiwa nelayan. yg tak bestnya, suke pinjam brg pancing. sakit jiwa aku. huhuhu.kne bg thu beli brg br dia ge beli. setakat ne dia ada pelampung, kili, and mate kail saiz 7, pancing mane kawan. nak ge pancing bukan mcm kolam pancing udang nak sewa btg pancing.ge beli pancing 2,pancing udang pun jadilah.blik dr semberong dia belagak dgn aidil join dgn ajib..mmg kejap ajib dgn adil. diorg dah rank kan aku ketiga and aidil ke 4. cukek sal ko lah aku dgn ajib tak makan seharian.cukek jgn mrh, kalau nak marah ge gantung diri. hehehe

2nd : ajib penacing baru. mula dgn pancing udang. thanks kat aku sal patahkan pncing dia. bukan ape dia mntak aku test. cube lah patah lak. and than beli pancing yg ok skt. suke gile dpt baung ye jip yg saiz 3 jari. tapi tak pe, kau dah mula ketagih dgn pancing sal dpt belida. yg ajip ne, gile sgt sampai nak ikat mate kail pun tgk you tube bro. sekarang dia bangge dpt kalahkan aidil. sal aidil ne tak dpt ikan besar lg. jip ape2 pun taniah sal berjaya dpt ikan and ingt asal usul kau dgn pancing udang kau 2. paling penting.

3 rd: aidil, seorg yg berhati2 and sikap terbuka terima teguran.. setakat ne dia dapat naikan ikan sembilang pusat sepanjang 15 cm, baung 50 gram, and lampan 2 jari. aidil aku tetap akan teman kan kau untuk kalahkan si cukek dgn ajib ne. aku jdi gang kau ye. yg penting kau ada pancing dari pada cukek pinjam pancing kau.. good luck semua.

1 comment:

  1. steady boy~tolong bekap ak dr serangan ajip ngn cukek...geram syiall ak ngn bdak2 tuhh...sembilang pusat pun jd la kan hahahahaha...paling ak x pueh ati ajip kencing harge shimano die...rse cm nk cangkuk je mata kail kt idong die tuhh hahaha...
    >>>>>>>>AIDIL<<<<<<<<<

    ReplyDelete